Pages

1. elokuuta 2017

Erämaata ja jääkarhuja

Otamme aina välillä roadtripillä ollessamme useamman tunnin mittaisia kävelylenkkejä. Ollessamme Nikkaluoktassa kävelyllä, (viime postauksen kuvat) laskeuduimme joltakin vanhalta pyhältä paikalta vilkkaasti liikennöidylle sorapolulle. Polku vilisi ihmisiä, en ollut ikinä nähnyt mitään vastaavaa. Heräsi kysymys miksi ihmiset sukkuloivat täällä tunturissa (he näyttivät siltä etteivät he ainakaan poroaidalle olleet menossa). Aivan kuin kaikilla olisi ollut kiire bingolle. Mielessä kävi että onko Kirunan kaupunki jo sortunut, kun kaikilla näytti olevan puoli omaisuutta mukanansa. Lähdimme Jensin kanssa pohjoistamaan polkua pitkin ihmisvilinässä. Jänkkien halki oli asetettu kulkemaan pitkät puut, joita pitkin ihmiset pääsivät kätevästi märkien ja upottavien kohtien yli. 
Saimme outoja katseita muilta ja huomasinkin että olimme varustautuneet täysin erillä tavalla kuin muut kulkijat! Minulla oli ohut paita, legginssit ja Keron poronahkakengät. Muut kulkijat olivat nykyaikaisten varusteiden ja sadekamppeiden peittämät. Kaikilla oli selässään monen kilon painavat pressuilla peitetyt reput, sääskiverkot päässä ja käsissä kävelysauvat. Painuimme takaisin metsikön läpi asuntoautolle ja kävimme vaihtamassa vähän parempiin vaatteisiin, jotta lenkki saattaisi jatkua.

Tämä oli siis enimmäinen kerta kun pääsin näkemään oikeita vaeltajaturisteja ihan livenä. Toivottaavasti he pysyvät sorapolulla eivätkä lähde erilleen polusta syvenpänä tuntureilla, sillä tuommoisesta ihmismäärästä voi koitua ongelmia käynnissä oleville vasamerkinnöille.
Moni matkalainen on varmaan tullut vaeltamaan "Lapin erämaahan" mutta tiesittekö, että Sápmin alueelta ei löydy erämaata laisinkaan. Suomen/Ruotsin/Norjan Lapissa et siis pääse ihailemaan erämaata. Pohjoissaamen kielessä ei edes ole erämaa- eli vildmark-sanaa. Lapin luontoa erehdytään nimittämään erämaaksi koska paikallinen kulttuuri ei jätä pysyviä merkkejä asutuksesta. Jos katsoo tarkkaan niin pystyy kuitenkin näkemään merkkejä asutuksesta siellä missä sitä vähiten odottaisi olevan. Erämaa kuuluu jääkarhujen kanssa samaan sarjaan: turistit luulevat niitä täällä olevan, mutta todellisuus on eri.
Lauantaina Ábeskovvussa oli hirmuinen helle. Päätimme nukkua Silverfalletin eli Hopeaputouksen viereisellä parkkipaikalla. Kävin illalla ja aamulla pulahtamassa Silverfalletin ja Torneträskin liittymäkohdassa, jossa vesi on täysin kirkasta ja tietenkin helkutin kylmää.

19 kommenttia:

  1. Avartava näkökulma erämaa-asiaan! Minustakin on aika hauskaa, kun monet eteläsuomalaiset vaeltajat sanovat menevänsä aina "pohjoisen asumattomille ja kulkemattomille erämaille" patikoimaan ja unohtavat, että siellä on kyllä asuttu ja kuljettu jo ammoisista ajoista lähtien. :D Mutta Suomen valtion alueella ns. viralliset erämaat, siis ne luonnonsuojeluteknisesti määritellyt erämaa-alueet, on muistaakseni Erämaakomitean mietinnössä esitetty jotenkin niin, että erämaa-alue sijaitsee vähintään 8 kilometrin etäisyydellä tieverkostosta eikä maisemaa ole muokattu merkittävästi (siinä oli kai jokin rajanveto, että mitenkä paljon sitä sai olla muokattu). Määritelmä ei siis pohjaudu asutukseen, kulttuuriin tai muuhun maankäyttöön, vaan pelkästään tieverkostoon ja maanmuokkaukseen, metsätalouden jälkiin ja sen semmoisiin näkyviin seikkoihin. Mutta tämä onkin tosiaan vain aikanaan oletettavasti Helsingistä käsin asiaa pyöritelleen komitean mietintö, johon Suomen erämaalaki pohjaa, eikä mikään absoluuttinen totuus asiasta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä kuullut tuommoisesta laista. Muuten hyvä mutta nimi on vain hieman harhaanjohtava. Erämaa-sanan kun kääntää ruotsiksi niin tulee "vildmark" joka sitten kuulostaa siltä että erämaa-alueella eläjät olisivat villi-ihmisiä. Sitten matkailijat saavatkin ihmetellä kun villi-ihmiset tulevat "epäsivilisaatiossa" vastaan äänekkäällä mönkijällä tai muulla vastaavalla :D

      Hmmm alueellahan on muuten vanhoja talviteitä sekä tietenkin jutausteitä yllinkyllin, mutta nämä eivät varmaan kelpaa tieverkostoiksi laskettaviksi kulkuväyliksi, kun vain paikalliset käyttävät niitä.

      Poista
    2. Vildmark tuokin ihan toisenlaisia mielleyhtymiä kuin suomen erämaa-sana... :D Ja joo, teiksi lasketaan kaiketi vain sellaiset tiet, missä pystyy kuka tahansa satunnainen ihminen vain ajelemaan autolla.

      Poista
    3. Niin esimerkiksi Sofia Jannok on pitkään saarnannut vildmark-sanan käytöstä matkamainoksissa ja sen harhaanjohtavuudesta. hän sanoo seuraavaa:
      "Ofta hör man svensk turism säga "Europas sista vildmark" Vildmark=ödemark, orörd av människor. Att kalla någon del av norra Sverige för vildmark är rasism. Det har alltid befolkats."

      Poista
  2. Kuten jo edellä todettua, uusi ja mielenkiintoinen näkökulma! Ite Lapissa syntyneenä, kasvaneena ja hautaan asti itseni lappilaiseksi identifioivana mulla jaksaa aina huvittaa / hivenen ärsyttää nämä Lapin matkaajat eli muualta tulevat turistit, jotka tulevat viikoksi kokemaan kaikki kliseisimmät aktiviteetit (parhaimmillaan) esimerkiksi Lapin kaste ja sitten sitä ollaan niin Lapin tuntijaa ja Lapin kävijää. Eränkävijät ja vaeltajat ovat onneksi hieman maltillisempaa sakkia. Ja sullekin on varmaan tuttu tämä käsite Lapin-väärteistä? Jaksaa huvittaa lähipiirissäni joka kerta, kun sen joku muualta tullut erehtyy mainitsemaan.

    Ja ei siinä, Lappi elää pitkälti matkailusta mutta turistien olisi minusta paljon hedelmällisepää päästä enemmän kontaktiin paikallisten ja alkuperäiskansojen edustajien kanssa. Nythän on myös niin, että iso osa matkailun parissa työskentelevistä on muualta tulleita kausityöntekijöitä, että tiedä häntä kuinka autenttista kuvaa Lapista turisteille välittyy.

    Olen kotoisin Kittilän syrjäkylältä n. 45 km:n päästä Leviltä ja karttelen koko paikkaa parhaani mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt kun keskustelun alkuun pääsin, en malta olla kommentoimatta vielä tähänkin kommenttiin jatkoksi, että itseäni jurppii etenkin se, miten niin monilla meikäläisillä eteläsuomalaisilla "Lapin-kävijöillä" on jotenkin kovin ylimielisen oloinen asenne: että täältä me tullaan, kuljetaan "asuttamattomilla ja kenenkään ihmisen jalan astumattomilla erämailla", "valloitetaan huippuja" ja sitten parin patikkareissun jälkeen "opitaan jo tuntemaan erämaat" kuin omat taskumme. Sitä rataa. Itsekin toki olen niin sanottu Lapin-kävijä, mutta yritän olla sentään nöyrä. :D

      Poista
    2. Olen joskus kuullut tuosta "Lapin kasteesta" mutta nyt vasta googlasin että mitä se oikeasti tarkoittaa. Ruotsin Lapissa ei tämä matkailu ole nähkääs niin rehevöitynyttä kuin Suomessa.. uskon että kruuvat eli kaivokset vaikuttavat siihen jollain tavalla. Hauska kuulla mitä ajattelette. Täällä ei näe kausityöntekijöitä, "lapin väärtejä", eikä "lapin kasteita".

      Mutta SILTI turistit aiheuttavat paljon päänvaivaa: Olen mukana eräässä listassa ja sen myötä saan ilmoituksia puhelimeen jos joku turisti on avun tarpeessa tuntureilla tai metsissä täällä Norrbottenin alueella. Jos sattuisin olemaan lähietäisyydellä niin voisin siis olla avuksi. Meille on kuitenkin opetettu että esim. eksyneitä ihmisiä voi olla vaikeaa löytää sillä vaikka ihminen olisi ekyksissä niin hänen huomatessaan etsintäjoukot syntyy vastareaktio ja hän meneekin piiloon auttajia, vaikka olisi kuinka näännyksissä tai loukkaantunut.

      Varsinkin tähän aikaan kesästä puhelimeeni kilahtaa joka päivä lähemmäs kymmenen ilmoitusta että fjällräddning on jouduttu hälyttämään sillä joku vaeltaja on ylhäällä tunturissa väsynyt tai liian vähissä vaatteissa hoivan tarpeessa. (Melko harvoissa tapauksissa myös loukkaantunut) Esimerkiksi tätä kirjoittaessani viimeksi 47 minuuttia sitten 25-vuotias mies Kebnekaisella tarvitsee tunturipelastusyksikön apua, helikopteri menossa paikalle.

      Kyllä nimenomaan täytyy olla nöyrä luonnolle. Tiedämme että Jokkmokin alueelle on lähtenyt yhteensä kaksi vaeltajaa jotka eivät ole vielä tänäkään päivänä tulleet takaisin etsinnät on lopetettu jo kuusi vuotta sitten tuloksetta. Poromiehet epäilevät että haudankaivajana on ollut guovza, eli että turistit ovat tuupertuneet johonkin ja karhu on kerännyt heidät talteen piilottamalla mättään alle. Tunturipelastusyksikön pomo sanoi suoraan, kun kävi luennoimassa koulullamme etteivät he ala kääntämään ylösalaisin jokaista karhun tekemää piiloa kadonneiden turistien löytämisen toivossa. Raaka peli Ranualla vai miten se meni hehe.

      Poista
    3. En tiedä, oletko huomannu Suomen puolella tällaista uutta applikaatiota kuin 112: se on erinomainen juuri tällaisille esim. marjastajille jotka menevät hukkaan. Applikaatio nimittäin antaa tarkat koordinaatit sijannista, joka helpottaa todella paljon avunantajiakin :)

      Karmea tarina noista vaeltajista. Tässä oli uutisissa ihan vasta, että jossain Euroopan vuorella oli löytynyt 40 vuotta sitten kadonnut pariskunta. Ehkä joskus tuokin kyseinen parisko vielä löytyy...

      Poista
    4. Oletko varma ettei tuo mies henkilö ole joku poronhoitaja joka on avun tarpeessa tunturissa? ;)

      Poista
    5. Taisin lukea tuosta applikaatiosta kun joku mummeli oli Tervolassa kadonnut tai jotain semmoista.
      Tuolla jossain Euroopan vuoristossa ei varmaan ole yhtä paljoa liikettä kuin Jokkmokin tunturissa, joten on melko kumma ettei heitä ole löytynyt vielä. Hirveää omaisille elää epätietoudessa :/

      Poista
    6. Liinu, mitä pirua joku poromies tekisi Kebnekaisen päällä? ;D Gabnan saamenkylään kuuluvat eivät liiku edes siellä suunnalla tähän aikaan. Kyllähän sitä voisi kuvitellakkin että poromiehet kiikkuisivat sinne ylös, jos porot lentäisivät :)

      Poista
    7. Yhtään kenenkään turistin tunturissa hätään joutumista vähättelemättä, mutta kuitenkin, mä en noin lähtökohtaisestikaan tajua, mistä niitä semmosia retkeilijöitä aina löytyy, jotka lähtee ihan täysin säähän ja muihinkaan olosuhteisiin varautumattomina, pelkkä kännykän gepsi suunnistusapunaan johonki tuntemattomaan "erämaahan" kulkemaan - ja sitten eksyy ja joutuu pian hälyttämään apua, kun yön viileys, sadesää tai ihan vain nälkä pääsee yllättämään. Mitä ne ihmiset oikein ajattelee? Hirvittävää.

      Poista
    8. PS. Miks mä menin googlaamaan ton "Lapin kasteen"?! En ollu kuullukaan siitä aiemmin (jotenki näemmä turistirysien ja isoille massoille suunnattujen matkailupalveluiden vältteleminen on onnistunu, ku oon käyny pohjosessa miltei 15 vuoden ajan joka kesä ja olen onnistunu olemaan kuulematta) ja nyt olen vähän järkyttynyt. Kaikkea outoa sitä tehdäänkin, että saadaan rahat turisteilta, ja kaikesta sitä turistit onkin valmiita maksamaan... D:

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Oho, onpa tähän tullut pitkä keskustelu! Tätä on hauska lukea. Suomen "erämaa" ja ruotsin "vildmark" on kyllä sävyltään tosi erilaiset sanat vaikka onkin suoraan toistensa sanakirjakäännökset. Merkitys vaan on eri. Vildmarkissa on nimenomaan mukana se "villi" ja sen merkityksessä se asumattomuus ja epäsivilisaatio. Erämaassa taas se "erä" meinaa kait alkujansa metsästystä, keräilyä yms. elannon ottoa luonnosta; alkujaan erämaata oli kaikki maa, jossa joku ihminen "eränkävi" eli metsästi jne.

    VastaaPoista
  5. Täällä yksi etelänvetelä! Mielenkiintoista lukea tätä keskustelua (pari päivää myöhässä, haha), kun itse oon tosi kiinnostunut saamelaisista (vaikka en ikinä ehkä saa aikaiseksi ottaa enemmän asioista selvää), kaikesta Lappiin liittyvästä jne jne. ja oon joka kerta yhtä innoissani siitä millaista siellä on. Totta kai varmasti Lapista vs. etelästä kotoisin olevien näkemykset eroaa, koska onhan se nyt kuitenkin aika eri tasoa kuin tämä oma kotilande täällä etelässä, mutta ei kyllä omasta mielestä tulisi mieleenkään mitenkään kehuskella sillä jos nyt käy jossain "erämaassa" kiertelemässä. :D Onhan se tietynlainen karuus tuntureiden päällä kaunista mutta ei sitä kyllä siltikään ihan erämaaksi sanoisi. Kuten jo aiemmin mainittiinkin, tuo ruotsin "vildmark" antaa kyllä ihan erilaiset mielikuvat kuin "erämaa".

    Punainen lanka tästä kommentista lähti kävelemään ajat sitten, mutta pointtina oli että mielenkiintoista lukea tätä keskustelua näin aiheen "ulkopuolisena".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin yritän ujuttaa blogiin välillä pieniä nippelitietoja saamelaiskulttuurista, jos jotain sattuisi tarttumaan lukijan mieleen pysyvämmin.

      Tuli mieleen tuosta mitä kirjoitit: välillä tuntuu siltä että etelän ja pohjoisen asukkaiden välissä on suurempi kulttuurikuilu, kuin vaikkapa valtioiden välillä kuten Suomella ja Ruotsilla. Vaikea selittää, mutta näin muotoilisin helpoiten asian :D

      Poista
  6. En tiedä enää mitä sanoa. Olisi niin paljon kirjoitettavaa teidän lukijoiden kanssa. Blogin kommenttikentässä on erittäin vaikea keskustella monen ihmisen kanssa samaan aikaan. Ymmärsitte mitä hain tuolla mielipiteelläni "villimaasta" vaikka se nyt onkin melko eri sana suomenkielessä.

    VastaaPoista

Hei! Nyt julkaisen taas kommentteja blogiin, joten risut ja ruusut tänne siis.

Copyright @ SUNNÁ. Blog Design by KotrynaBassDesign