Pages

6. helmikuuta 2018

Hyvää kansallispäivää!

Onnea Sápmi! Tämä päivä on viime vuosina saanut enemmän arvostusta juhlapäivänä. Ja siksi minäkin haluan sitä juhlistaa enemmän ja enemmän joka vuosi. Sääli ettei kansallispäivä ole moneen vuoteen sattunut samalle päivälle markkinoiden kanssa, mutta nyt onkin kaksi eri syytä juhlia yhden viikon sisällä. 

Lähdemme illalla Luleåån sillä siellä  vietetään eräällä kulttuuritalolla saamelaisteemaa. En innostunut ensin ajatuksesta, mutta kuulin että moni muukin (sukulainen) on sinne menossa joten mikäs siinä sitten. Luvassa olisi ainakin Maxida Märakin konsertti, joten en voi kieltäytyä. Täytyykin siis alkaa taas pukemaan vaatteita ja ompelemaan kalsongit päälle, sillä vaikka juhla on vasta illalla niin Luleåån menee kauan ajaa ja pukemisessa menee tosiaan se vajaa kaksi tuntia.

En tiedä näkyykö Svt-play Suomessa, mutta ainakin teille muille jotka luette Ruotsista käsin tässä on video jossa Maxida Märak laulaa "saamelaisten kansallislaulun" eli saamensuvun laulun lulesaameksi.

4 kommenttia:

  1. Löysin facebookista sivun jossa kritisoidaan feikkejä saamen pukuja. Missään ei kerrota miltä se aito näyttää ja sitten saa kuulla sättimistä teikäläisiltä kun ei tavallinen tallaaja voi tietää onko kyseessä aito vai ei. Etsin tietoa netistä enkä tullut viisaammaksi. Oletan että sinä tässä blogissa pystyt kertomaan koska onhan pukusi varmaan aito?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet ehkä oikeassa siinä asiassa että meissäkin on vikaa kun emme anna kunnolla informaatiota tästä tärkeästä osasta kulttuuria. Mutta tämän hiljaisuuden ja salaisuuksien takana on pelko siitä että ulkopuolinen saa liikaa tietoa vaikkapa valmistusohjeista. Pukuhan on kuin sukuvaakuna eli sitä ei halua antaa muiden käytettäväksi. Tekemäni puvut ovat aitoja, vannon käsi Raamatulla…vaikka tiedänkin että esi-isät puistavat päitänsä juuri tällä hetkellä ja sanovat varmasti että ”vuoi vuoi tyär on pannu aivan liikaa koristeita pukhuunsa, nyt se on aivan syntisen näkönen. Helvethiin tuola puvula joutuu.”
      On vaikea selittää sitä tunnetta kun tapaat ihmisen jota et ole aijemmin tavannut ja jolla on siis gákti päällä. Pieni, nopea katse skannaa tämän vieraan ja sekunnissa minulle on välittynyt paljon informaatiota tuntemattomasta ja hänen taustoistaan.

      Mitenköhän voisin antaa lyhyimmän mahdollisen vastauksen tähän aidon ja feikin erottamiseen. Nykyään korut sanovat melko paljon. Lestadiolaisuus ei enää rajoita korujen määrää joten voin sanoa että oikea saamenpuku NÄKYY JA KUULUU. Korut valmistetaan niin että ne helisevät ja kilisevät kun niiden kantaja ottaa pienenkin askeleen. Feikit eivät useinkaan halua panostaa pukuihin sillä jo pelkkiin koruihin uppoaa kymmeniä tuhansia kruunuja. Feikit puvut ovat myös halvemman laatuisia tyypillisiä made in Rovaniemi-kamaa.
      Ikinä ei puhuta ”lapin puvusta” vaan jonkin alueen puvusta/gáktista kuten: Karesuandon gákti, Jukkasjärven puku, Gällivaren gákti, Kautokeinon/Enontekiön gákti, Karasjoen/Utsjoen puku. Edellä mainitut olivat kaikki pohjoisaamelaiselta eli centraalisaamelaisalueelta. Niihin on helpoin paneutua ja oppia erottamaan. Muita pukualueita ovat merisaamelaiset puvut, etelä-saamelaiset puvut, lulesaamelaiset puvut jne.....

      Olet varmaan jo törmännyt näihin linkkeihin jos olet googlettanut:
      https://yle.fi/uutiset/osasto/sapmi/sajoksessa_vierekkain_feikkitakki_ja_oikea_saamenpuku/7320627

      http://www.uusiinari.com/mina-ja-saamenpukuni/

      Tässä on tietoa ruotsiksi:

      http://www.samer.se/1226

      http://www.samer.se/2596

      http://www.samer.se/1225

      Poista
  2. Täältäkin löytyy saamelaiset juuret mutten voi kuulemma pitää omaa saamenpukua päälläni sillä se loukkaa niitä oikeita saamelaisia jotka kuuluvat saamelaiskäräjien vaaliluetteloon ja joilla on poroja ja joilla on saamelaiset etu-/sukunimet. nyt tajuan kyseessä olevan sen että statussaamelaiset polkevat non-status saamelaisia . Se suututtaa todella paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ei ole tämmöistä käsitettä olemassa kuin status ja non-statussaamelaiset. Nuo luettelemasi asiathan ovat ihan perusasioita joista saamelainen identiteetti perustuu. Mutta kaikilla ei ole kaikkea niistä mihin pohjautua. Ja vaikka jollakin olisi nuo kaikki kohdat niin se ei tee hänestä "a-listan saamelaista."
      Jossakin on kuitenkin jotain vialla jos olet kokenut ettet saa pitää pukuasi etkä tule hyväksytyksi saamelaiseen yhteisöön. Olet ehkä lähestynyt asiaa väärältä suuntaa. Sinä joka olet ehkä ollut pari sukupolvea pois saamelaisyhteisöstä(?) tarvitset hakea paljon informaatiota kaikesta mahdollisesta (kuten arkikulttuurista yleisesti). Hyväksytyksi tuleminen vaatii paljon tietoa eri alueilta. En tarkoita tällä sitä että sinun tarvitsee alkaa puhumaan puille tai antamaan maalle viimeinen tilkka kahvikupistasi. Ei kuitenkaan riitä että laitat jonkin saamenpuun ja opettelet vähän kieltä. Sinun täytyy osata paljon nippelitietoa mm. suvustasi ja osata vastata kuin apteekin hyllyltä vaikkapa että kuka oli isoisäsi isän veli ja missä oli hänen elon kesämaansa ja kenen mukaan hän oli saanut nimensä tai kuvailla äidin nuorimman siskon lapsen poromerkki. Jos saamelaisjuuret menevät liian kauas, kuten 1600-luvulle niin sitten en osaa oikein auttaa. Usein ihmiset narskuttavat vain hampaita ja puhuvat täyttää papanaa statuksista sun muista sen sijaan että menisivät jonkun tietävän ihmisen puheille joka voisi auttaa. Näin syntyy repeymiä saamenkansaan.

      Mihin sukuun kuulut ja mikä puku sinulla on juuri tällä hetkellä käytössä (lähetä kuvia)? Voit kirjottaa mulle niin voimma jatkaa keskustelua marielle.sunna@hotmail.com osoitteessa. Vaikken tiedä paljoa Suomen puolen asioista niin kattoma jos voisin auttaa sinua vaikkapa liittämällä oikean ihmisen puheille. Tässä on muuten suomalainen sivu asiaan liittyen:
      https://faktalavvu.net/2018/02/07/pieni-opas-saamelaismaaritelmaan/

      Poista

Hei! Nyt julkaisen taas kommentteja blogiin, joten risut ja ruusut tänne siis.

Copyright @ Sunná. Blog Design by KotrynaBassDesign